Hospitowanie zajęć w Akademii Łomżyńskiej reguluje Zarządzenie Rektora Nr 14/2018 z dnia 31.01.2018r. w sprawie: określenia wzoru ankiety hospitacji zajęć dydaktycznych.
Okresowa kontrola jakości zajęć dydaktycznych obejmuje każdą formę zajęć dydaktycznych prowadzonych przez pracowników etatowych oraz pracowników pracujących na podstawie umowy cywilno-prawnej, realizujących zajęcia dydaktyczne na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych pierwszego i drugiego stopnia, jednolitych studiach magisterskich oraz studiach podyplomowych. Hospitacji w danym Wydziale podlegać mogą również pracownicy innych Wydziałów, realizujący zajęcia na danym kierunku.
Hospitacje prowadzone są przez Dziekana lub Prodziekana lub Kierownika Katedry/Zakładu albo osobę wskazaną przez Dziekana. Dziekan może dodatkowo wyznaczyć do udziału w hospitacji przedstawiciela Wydziałowej Komisji ds. Jakości Kształcenia. Za realizację działań odpowiada Dziekan. Zajęcia prowadzone przez Dziekana hospituje Rektor lub Prorektor ds. Dydaktyki i Spraw Studenckich albo osoba wskazana przez Rektora.
Wydziałowa Komisja ds. Jakości Kształcenia, przed rozpoczęciem nowego roku akademickiego sporządza plan hospitacji wynikający z konieczności okresowej oceny pracownika. W uzasadnionych przypadkach Dziekan lub Rektor może wskazać konieczność dodatkowej hospitacji, np. po analizie wyników studenckiej oceny pracowników. Pracownicy są informowani o możliwości hospitacji w danym semestrze.
Postępowanie i realizacja hospitacji obejmuje:
- uczestnictwo w zajęciach lub ich zasadniczej części,
- wysłuchanie informacji od prowadzącego (cel zajęć oraz zakładane efekty hospitowanych zajęć),
- rozmowę ze studentami dotyczącą sposobu realizacji zajęć.
Osoba hospitująca powinna zapoznać osobę prowadzącą zajęcia z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonej hospitacji (w ciągu tygodnia od przeprowadzonej hospitacji). Protokół z hospitacji (w postaci ankiety hospitacji) należy przekazać do Przewodniczącego Wydziałowej Komisji ds. Jakości Kształcenia. Informacja o ocenie negatywnej powinna być przekazana Dziekanowi Wydziału.